17.04.2009

Yeni Başlayanlar İçin "Muhasebe"


Yeni başlayanlara verilecek tek öğüt, en kısa zamanda bu hatalarından vazgeçip başka bir alana yönelmeleridir.

Gelişmiş ülkelerde birinci sınıf meslektir muhasebecilik. Şirketlerin en saygın çalışanları arasındadır muhasebeciler. Ülkemizdeki duruma kısaca bir bakacak olursak durum içler acısıdır. İşletme, iktisat bölümlerinden bir şekilde mezun olursunuz ve hedefleriniz arasında muhasebe mesleğine yönelmek de vardır. Ancak bitirdiğiniz dört senelik okul hiçbir işe yaramaz. Devletin okulundan mezunsundur ama devlet seni işe almaz.

- Dur bakalım ne o hemen öyle? Önce biraz staj yap. Sana neler öğretmişiz, doğru öğretebilmiş miyiz bir görelim?
- Tamam o zaman ben staj yapayım.
- Tamam yap ama…
- Ama ne?
- Bunun bir de sınavı var.
- Ne sınavı devlet abi?
- Staj başlatma sınavı.
- Hmm.. O zaman ben o sınava gireyim muhasebeci olayım.
- Olur yavrum, gir.

Devlet kendi eğitim ve öğretimini uygulayıp, profesörleri vasıtasıyla sınavlara tabi tutarak mezun ettiği öğrencisini bu sefer de yeni bir sınava daha tabi tutar. Staj başlatma sınavı. Bu sınavı geçerseniz işiniz hazır falan değildir. Gidip bir yerlerde iş bulmak şarttır elbet.

- Merhaba ben iş başvurusu için gelmiştim.
- Merhaba, özgeçmişinizi inceledik, pek bir şey göremedik.
- İyi de ben yeni mezunum, ne olabilir ki özgeçmişimde?
- Ne bileyim, hiç iş tecrübeniz de yokmuş.
- He işte ben muhasebeci olacaktım da, bi sınav yaptılar ona girdim.
- Eee?
- Stajımı yapmak istiyorum o yüzden iş bulmam gerek.
- Hmm.. Aslında adama da ihtiyacımız yok ama. Neyse ben bizim muhasebe müdürümüz Ayhan beyle konuşurum. Departmanda size bir masa veririz, günlük işlere yardımcı olursunuz artık. Maaşınız asgari ücretin % 15 fazlası. Sigortanızı yatıracağız, öğle yemeği var, servis yok ama.
- Tamam kabul.

İki sene bir şekilde geçer. Ananızdan emdiğiniz süt burnunuzdan gelir, eşek gibi çalışırsınız. Ama tabi bunca meşakkat yetmeyecektir. eee başlama sınavı varsa mantık olarak bir de bitirme sınavı var.

- Devlet abi ben stajımı yaptım.
- Tamam o zaman, güzel.
- Tamam mı? Belgemi alacak mıyım?
- Şakacı seni… Yok bir de staj bitirme sınavına gireceksin.
- Tamam o zaman, ona da gireyim ben.

Sınava öyle her yerde giremezsiniz, sınav yerleri bellidir. Sınava girmek için para ödersiniz. Sayfa sayfa sorular, ezberler, kar zarar tabloları, geçici ve kesin mizanlar, büyük defter kayıtları, vs.vs. derslerin hepsini ilk sınavda vermek mümkün değildir. 2-3 tanesini verirseniz şükredersiniz halinize. İyimser bir ihtimalle 3 sınavda tüm derslerden geçilir. Artık yolun sonuna yaklaştığınızı hissedersiniz. Ama o eski heyecan kalmamıştır içinizde. Neyse devlet abiniz sınavları açıklar ve geçtiğinizi görürsünüz.

- Merhaba, ne kadar güzel bir gün kuşlar, böcekler, çiçekler…
- Hayırdır yavrum?
- Şey ben staj bitirme sınavını da geçtim de.
- Eee?
- SMMM belgemi alacaktım.
- Hmm.. Makbuzu göreyim.
- Ne makbuzu?
- Eee o kadar çalıştınız, didindiniz… Belgeyi almak için 3.000 TL yatırmış olmanız gerekir.(güncel rakam nedir bilmiyorum, salladım. Ama az buz bir rakam değil, eminim.)
- Hadi ya.. Tamam ben onu da halledeyim, görüşürüz..
- İyi günler.

Zaten karın tokluğuna çalışıyorsunuzdur. "şu belgeyi bir alayım size soracaklarım var" diye her gün hayal kurarsınız iş yerinde. Ama o lanet belgeyi almak çok zor görünmektedir o an için. Babadan ya da başka bir yöntemle o para da temin edilir. Belge alınır. Bundan sonrası asıl kumarın başlangıcıdır.

Önünüze üç tane seçenek çıkıverir bir anda;
- Çalıştığınız iş yerinde kalmak,
- Yeni bir iş bulmak,
- Kendi büronuzu açmak.

Çalıştığınız iş yerinde devam ederseniz, ya yavaş yavaş yükselir ama çok para kazanamazsınız, ya da olduğunuz yerde kalır az para kazanırsınız. Biliyorum çok karamsar bir tablo oldu, ama böyle. Yıllarca çalışmalısınız ki, bir yerlere gelebilesiniz.

İş yeri değiştirmek de bütün bunlardan farksız bir süreçtir. Risktir, şansa bakar.

Ofis açmak ise para kazanmanın daha kolay olacağı bir seçenektir. Bulunduğunuz şehirde belirli bir çevreniz olması şarttır. En az 5-6 orta ölçekli defter, 20-30 kadar da küçük defter bulursanız başa baş masraflarınız çıkarırsınız. Yanınızda bir tecrübeli, birkaç tane de tıfıl stajyer çalışırsa iyi kötü çark döner. Sonrası size ve şansınıza kalmış…

2 yorum:

Yusuf KOCAKAYA dedi ki...

Çok zevkli bir yazı olmuş tebrikler devamını bekliyoruz. (Muhasebede hamballık yapıyorum )

Yusuf KOCAKAYA dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.